Vaikka konttimarkkinoiden nykyinen globaali tilanne on vaikea, maailman suurin itsenäinen konttien syöttöliikenteeseen keskittynyt varustamo, X-PRESS Feeders avasi kesällä uuden linjaliikenteen Rotterdamin ja Rauman välillä.
”Linjaliikenteen avaaminen Raumalle vahvistaa Euroports Containers Oy:n ja Rauman asemaa yhtenä Suomen suurimmista konttioperaattoreista ja -satamista. Raumalle viime vuosien aikana tehdyt huomattavat investoinnit mahdollistavat konttiliikenteen huomattavan kasvun, kun globaali tilanne normalisoituu. Rauman meriväylä on syvennetty 12 metriin, konttilaituri on pidentynyt yli 500 metrin mittaiseksi ja varustettu uudella konttinosturilla. Kenttä tila yleisesti on laajentunut, joten Rauman sataman operatiivinen valmius on hyvä konttiliikenteen lisäämiseen. X-Press Feederin myötä aukeaa Raumalta jälleen viikoittainen yhteys sekä Rotterdamin että Wilhemshavenin satamiin ja tämä on erittäin hyvä lisä Raumalta tarjottaviin reitityksiin”, toteaa myyntipäällikkö Mikko Fagerström.
”Viikkoittaiset lähdöt Rotterdamiin ja Wilhelmshaveniin tarjoaa ainutlaatuisen ratkaisun yhteisille asiakkaillemme Euroports Rauman kanssa”, sanoo Hampurin X-Press Feedersin markkinointipäällikkö Sven Siemsen. ”Rotterdam on tärkeä satama valta- ja lähimerien jälleenlaivauksille ja näemme Raumalla suurta kehityspotentiaalia. Varustamon silmin Wilhemshavenin kiinnostavuus jälleenlaivausten mahdollistajana lisääntyy, kun aluskoko yleisesti ottaen jatkuvasti kasvaa. X-Press Feeders kattaa avoimen yhteyden Wilhelmshavenin kautta 6 satamaan ja yhteensä 24 satamaan Hampurin – Le Havre alueelle.”
Suomessa yli 90 prosenttia konttiliikenteestä käsitellään kolmessa satamassa (HaminaKotka, Helsinki, Rauma) ja kolmen suurimman satamaoperaattorin johdolla. Rauman satama on Suomen länsirannikon suurin konttisatama. Vuonna 2021 Rauman sataman kautta kuljetettiin 210 000 konttiyksikköä (TEU).